енергиен-баланс

Енергиен баланс – какво представлява той?

Днес ще продължим темата от миналия път. Ще погледнем по-обстойно първия от общо четирите представени фактора за активно здраве.

Това е балансът между приетите калории и изразходваните такива. Целта на една поддържаща килограмите диета е да балансира двете величини. Това е нужно поради факта, че ако приетите калории са повече от изразходваните, то следва покачване на теглото и обратно. Когато консумираме повече от колкото горим, е прието, че имаме позитивен енергиен баланс или приемаме повече от необходимото ни количество калории. Когато, пък, приетите калории са по-малко от изгорените, имаме негативен енергиен баланс и сме поели по-малко от нужните на тялото такива.
От горепосоченото може да се заключи, че първия тип влиза в употреба ако желаем да качим килограми, а втория когато искаме да свалим.

Как да отслабнем здравословно?

От своя страна обаче, тези правила не значат, че ако намалим храненето и сме под енергийните дневни нужди, непременно ще отслабнем. Това е така защото без правилен подход и внимание можем да си навредим вместо да постигнем желаната цел. Уловката се крие в това, че ако свалим рязко калорийния прием, то тялото го възприема като глад на физиологично и психологично ниво. В такива случаи, организмът намалява значително всички важни функции като: метаболните, репродуктивните, мозъчните, както и други физиологични процеси. В дългосрочен план, дори в началото да загубим килограми, ние ще си ги върнем, а не е изключено да качим и още. Организмът започва да се стреми да извършва жизненоважните си функции по-ефективно и с по-малко калории! Така, ние ще започнем да горим много по-малко калории от обичайното, което неимоверно ни вреди. Друга причина е неправилният подбор на храни. Ако избираме продукти с ниско съдържание на полезни съставки, тялото ще изпитва дефицит на хранителни вещества. Организмът ще търси начин да ги набави и един от методите е като провокира чувство на глад. Всичко това пречи и затруднява постигането на крайната цел, като същевременно оставя нетраен и неефикасен ефект понижавайки метаболизма.

Съветваме бавна и методична промяна на настоящия хранителен прием в посока повишаване или понижаване на калориите в зависимост от поставените цели. След това е важен подбора на храна. Използвайте натурални, цели и природосъобразни, богати на хранителни вещества продукти. Хранете се по-често и в умерени порции. Избягвайте преработените, пържени, “обогатени” със захари, транс мазнини и подобрители пакетирани храни.

Хранете се разумно!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *